Maaf Zahir & Batin…
We had a blast raya celebration. The first raya day was well spent with family. Of course, also with food 😉. Makan dan makan dan makan…dan posing, posing, posing lagik.
I just realized this was the first year I celebrated Eid with my siblings again since I got married, the first year – 2005 at Perak, 2006 at Kelantan (Kakpi’s house) but at that time adik beradik lain raya di rumah mentua, 2007 at Perak, 2008 at Perak. Jadi kali nie giliran beraya di rumah saya yeayy!!! Coincidentally all siblings giliran di KL kali nie including my brother who was back from London after several years. Of course it was extra special for us this time dengan kehadiran Muhammad Ashman Ehsan, our darling sweetheart. Silalah tengok my FB for his cute pics with baju melayu 🙂.
Our first stop is my mom’s house, she cooked her specialty nasik beriani + ayam masak merah + daging beriani. Setelah kenyang perut suka hati, we went to my eldest sister’s (kakpi) house makan soto + sate pulok. Semua perut storage macam tangki nampaknya hehe…Pastu baru gerak ke rumah pakcik2 sampailah petang…penat kekenyangan.
At night we went to my brother’s house makan lagik sambil menyaksikan kemenangan Man United Derby Game. Very dramatic! Apa pun, saya tak suka ben foster. He made quite a handful mistakes, boley jeopardize our game. After the game, layan bunga api / mercun yg dah masuk angin but to the kids dah kira best giler la. They were in fact very happy. Our baby tengok the firecrackers like “wow what is that…”. In fact, I think it was his first time seeing fire.
The next few days we all teruskan sesi beraya di rumah saudara mara & kengkawan yg ada di KL. Surprisingly jalan KL tak lengang, looks like a lot of people tak balik kampung. Makan memang puas hati la. Our baby was well behaved, bila penat just tidur atas riba. By the way, he turned 9 months masa raya haritu. Dah besar anak mummy🙂.
Let me recap his development at this stage before I forget…
-He knows his way in our house now. Kalau mummy takde, carik dlm bilik. Kalau takde, tengok kat kitchen. Daddy selalunya dia carik kat bilik belakang. Our bathroom door memang kena tutup sentiasa sekarang nie coz dia crawl laju sangat kekadang tak sempat nak kejar. Like hubby said “I’m born for speed“.
-Mastering in clapping his hands. Sekarang nie kalau kita tepuk, dia akan tepuk jugak happily.
-Sudah pandai merajuk. Kalau tak bagi something that he wants, he’ll cry and try to get someone else to help him / pujuk him. And then kalau dia kejar kita (by crawling) pastu mcm terjatuh/terlambat, buat buat sedey so we all datang dukung dia instead.
-He’s not into porridge but more into cereal and potatoes. Risau gak takut tak cukup nutrients, but my ex-boss pernah pesan don’t be too stress out about this. If you too stress out, end up lagik budak tu taknak makan (reverse psycho? hmm…)
– His favorite activity is still swimming. Pantang tengok air terlompat2 macam nak terjun jer masuk dalam tu.
– We also discovered that he loves ball. Suka tengok orang main bola, dan kalau kasik die tendang, bukan main suka lagik jerit terkekeh kekek..
– Other than “ma” *which he usually utter time sedey nak nangis* he now can say “pa”. Now, we also could hear him talking / muttering words with clear sounds like ta..ta..ta..ba..ba..ba
– He recognizes a few nursery rhymes. Yang paling dia suka kalimah lailahaillallah and lagu tepuk amai amai sebab yg tu sejak baby lagik asik nyanyi. kalau dia tengah mengamuk ngamuk tetiba kita nyanyi pun dia jadi tenang. (paling suka mengamuk bila time kena pakai baju) ~ ikut perangai saper la nie tak suka pakai baju!
-Suka tengok my neighbor’s dog, snoopie. Bila anjing tu menyalak nyalak dia macam lagik suka nak turun. Tapi yg pelik semalam dia tgk kucing masa beraya kat rumah sedara. 1st time kot dia tengok kucing. Agaknya cat tu renung dia, takut nak nangis pulok… sabor je.
– Kalau masa 3-4 months dulu kan dia suka tengok tv, sekarang nie dah tak suka. He preferred playing with his toys except bila time iklan baru lah nak tengok. Iklan yang paling dia suka iklan astro ceria, I think because it is very colourful. Kalau dari jauh pun sibuk nak tengok.
Apa pun, we take care of him full time for 5 days straight in a row sebab cuti raya kan, jadi hari nie bila masuk balik ofis rasa rindu sangat dekat dia! Tadi call my mom pun tanya how is my baby, she said dia pergi merangkak carik we all dlm bilik. Kesian…tak sabar nak balik nak pamper him!