Day 5 (noon): Discover Gua Gomantong

Nature Lodge Kinabatangan van arrived at 11.45am. We brought all our stuff down (it’s not that hard as we backpacking). The driver introduced himself as Jay. My first impression of him is the normal van driver similar with the others that we encountered along the journey. Later I realised my impression was so wrong. Will let you know why later.

On the way, we stopped at Bukit Garam to eat lunch. I ate nasik campur + sayur kangkung, sedap gak. Hubby ordered daging masak black soy sauce which is tak sedap langsung. Itulaa order pelik2 lagik, hehe…Btw, this was the only kedai that have cili padi potong. Sebelum nie kalu mintak semua kate takde, instead dia akan kasik sambal.

After lunch, proceed to Gua Gomantong. The road was so bumpy and uncomfortable the whole way. Gua Gomantong is the biggest cave in Sabah. It is divided into many parts, but the 2 big ones are Simud Hitam and Simud Putih. Simud literally means mouth. Entry masuk gua RM5/person, kamera tak bayar pun sebab tak strict kat situ.

Jay ikut sekalik masuk. Baru jalan a few steps, he stopped and showed us the milipede. Bukan setakat tunjuk, dia siap explain species ape, nama scientific ape, habitat and pemakanannya. Wow, impressive.

Then kitorang jalan2 lagik and dia tunjuk pokok bayur, pokok bambu dan pokok2 lain. Ada gak sarang Orang Utan. Baru tahu rupanya Orang Utan buat sarang setiap hari…

Bila sampai dekat muka gua bahagian Simud Hitam, mak aihhh…gelap giler siott…betul ke aku nak masuk nie? 2nd thought 2nd thought…Tapi semua nak masuk takkan lah aku tinggal sorang kat luar kot sbb kat luar tu ada rumah pekerja and siap ada anjing pulak tu. So last last masuk jer la.

Oh my….so busuk!!! Rasa nak patah balik tapi takut laa pulak. Bau taik burung, taik kelawar and whatever laa yg busuk2 belaka hehe…Jay explain burung layang2 keluar waktu siang, kelawar keluar waktu malam. Tapi tak nampak pun kelawar sebab tidor agaknya. Elok gak tak nampak, takut aku kalu keluar jadik dracula pulak hehe…

Jalan lagik masuk ke dalam and we discovered a very beautiful scenery inside. Woww…sebab gua tu ada lubang tengah2 kan so cahaya matahari masuk menyimbah ruang. Mmg cantik laa susah nak describe. Worth it laa masuk hehehe…Then ada batu besar and uniquely ada ukiran gajah atas batu tu terhasil secara semulajadi. Tapi angah mula2 tak nampak bentuk gajah, die nampak bentuk huruf hehehe…Along biasalah, sibuk giler amik gambar.

Masa nak balik tu angah suruh tengok betul2 dinding gua. mak aih! byk giler lipas! Beribu ribu lemon! Macamana laa worker die boley kerja kat situ. Dah ada imunisasi kot. Dahlah tahi burung menimbun macam bukit.

Jay explain pekerja2 tu akan panjat every day utk kutip sarang burung. Payment depends on conmpany. Ada yg bayar fixed RM600/month. Ada yg bayar ikut hasil pada hujung musim menuai. Rupanya Jay pernah kerja dekat situ 2 tahun, no wonder la banyak ilmu dia pasal gua. Katanya memang ada yg pernah maut terjatuh, samada tali putus or tali terhuyung hayang menyebabkan pekerja langgar dinding gua. Ada jugak kes sorang tu terjatuh tapi lucky jatuh atas bukit tahi tu so tak meninggal cuma lumpuh. Purata kemalangan sorang setahun. Pekerja yg ada dlm 20 orang. Waktu kitorang keluar tu lalu tepi rumah diorang (ala rumah panjang), diorang tgh layan IPOD siottt… Yerlah, life could be quite boring kan dekat tempat mcm tu, mana ada shopping mall ke klcc ke hehe…

Lepas Gua Gomantong, naik van utk ke Nature Lodge Kinabatangan. to be continued…

Leave a Reply

