solat pengubat jiwa…

Aku: Apesal ngko nie takde boyfriend lagi? Punya ramai orang tackle, sorang pun tak berkenan ke?

Member aku: Macamana lah nak ada boyfriend. Aku nak carik lelaki yg tak tinggal sembahyang 5 kali sehari punyalah susah. Nak carik dekat mana ah?

Aku dan kengkawan ku yang lain gelak dengar kata kata dia. Memula aku nak jawab carik lah budak kampung. Tapi teringat ada jugak member aku budak kampung yg cuma sembahyang jumaat jer, sembahyang lain tinggal. Dan tetiba aku rasa jawapan dia tu bukan lawak lagik.

Memang kitorang sedar, kalau keluar dgn sesetengah budak lelaki (member sendiri lah) ada yg buat donno je bila waktu solat dah nak abis. (obviously kalau kitorang keluar before asar dan mahgrib pun dah nak masuk). Aku tak kata diorang tak sembahyang langsung, tapi selalunya bila jalan jalan diorang ambil remeh hal solat nie.

Dan aku bukan cakap khusus utk budak laki je, cuma utk kes aku nie, aku experience with the guys. Harap jangan lah sesiapa ambil hati pulak yer. Walau macamana pun, ramai jugak guys yg aku kenal tak tinggal sembahyang. So basically this is not a gender thing. Cuma utk jejaka jejaka di luar sana yg abaikan solat, kena lah take note mungkin sebab tu awek awek yg ditackle tak membalas cinta ek…

Solat itu ketenangan…pengubat jiwa yang gelisah. harap harapnya kita semua sentiasa cuba memeliharanya, sebagai peringatan untuk aku sendiri… InsyAllah.

Leave a Reply

