9 tahun yang lalu (part 2)

After tarawih…

Aku turun tangga surau selaju mungkin. Kalau tak nanti sandal kena pijak. Sekilas pandang nampak Helmi dekat tepi tangga sebelah tempat ambil wuduk. Terdengar dia panggil nama Suharti. Aku teruskan perjalanan ke blok P1.

5 minutes later….

“Mon!!! Mon!!!”

Aku keluar bilik. Nampak Suharti dekat muka pintuk blok dgn Ayu. Ape hal budak nie jerit melampau nie..isk isk…Kecoh dia berlari ke arah aku.

“Mon..abg chik hilang ingatan!!!”

“Huh?”

“Abg chik hilang ingatan. Helmi bagitau tadi. Dah bawak dia pergi hospital.”

“Hahhhhh??? Janganlah main main Sue.”

“Betul. Helmi cakap dia main kejar kejar dgn Gopeng dlm bilik air. Lepas tu terjatuh. Lepas tu terus dah tak ingat apa apa. Tapi Helmi cakap dia sebut nama ngko bila Cikgu Latiff tanya.”

“Hahhhhhh????”

Felt like that was too much information for me to absorb at the moment.

“Iya…Helmi cakap dia sebut nama ngko. Tapi tanya dia benda lain semuanya dia tak ingat.”

Aku diam. Staring at Sue. At Ayu. At the ground. What the hell had happened…Tak sampai 5 minit bebudak P1 berkerumun sekeliling kitorang. Suharti ulang cerita dia. Slowly, really slowly, I started to cry. Oh my God. What should I do…

Later that night, people kept on pouring into my room giving condolence. Sampai akak pengawas pun datang jugak. Everyone knows he’s not my boyfriend, but looks like now everyone knows I have a crush on him. Until lights off @ 11.00 pm, I still can’t stop crying.

*****************************************************************************************************

“Korang… Macamana kalau dia hilang ingatan sampai bila bila? Ape pasal lah aku tak bagik kad raya tu awal awal lagik…menyesalnya…”

“Kalau dia hilang ingatan sampai bila bila, ngko suka ke kat dia lagik?”

“Hah??? Hmmm..ntah. Tak tahu.”

Runsing hati aku ketika itu Allah saja yang tahu.

“Tapi at least kita tahu dia suka kat ngko. Kalau tak takkan sebut nama ngko. Tak pernah aku dengar cerita macam nie tau.”

“Ntahlah. Bebudak kelas kan dok ejek kitorang. Maybe sebab tu kot dia ingat.”

“Takde lah. Aku rasa dia memang suka ngko lah.”

Should I be proud that he remembered my name…I don’t know…My heart full of regret. I should give him the card sooner…

To be continued…

Leave a Reply

