Adat kahwin orang melayu:)

Semalam ada Teacher’s Appreciation Day dekat tadika aku. Parents datang bawak makanan utk cikgu cikgu. Punyalah byk makanan, ada lah dekat 20 juadah. Cikgunya berapa kerat sahaja. Sampai hari nie still tak habis lagi makanan dkt dapur tadika aku tu. Rezeki aku free lunch 2 hari:)

Tapi dekat sini tak ada sebenarnya perayaan hari guru. Pelik juga kan. Kalau tak mesti aku dapat bunga:) hehehe…

Oh ya, hari tu ramai orang tanya macamana aku boleh kerja dkt tadika nie. Sebenarnya dulu dulu aku nampak iklan dia cari pekeja utk jawatan assistant teacher. Aku pun pergilah cuba cuba apply. Tadika ni dalam universiti juga. Kiranya ramai anak anak staf dan graduate students lah dkt situ.

Sepatutnya kena ada at least one class tentang child education untuk kerja situ. Tapi sebab pengetua tu tgk aku penuh berminat, plus diorang pun dah terdesak nak cari pekerja, dia pun bagilah aku peluang. Dia tanya aku pernah jaga budak ke, aku cakap jaga anak anak buah aku tu pernah laa. Hehehe…

Kerja asal aku kena tolong tidurkan bebudak nie waktu nap. Tolong gosok belakang atau usap kepala dioranglah kiranya. 4 jam sahaja aku kerja dulu.

Lepas tu lama lama aku mula belajar buat benda lain dari cecikgu dekat situ. Pejam celik pejam celik, dah 3 tahun aku kerja situ. Sekarang aku dah boleh diharap utk jadi cikgu ganti kalau ada cikgu sakit:)

Oh ya, at last dah hantar research paper aku. Itupun lambat 2 jam. Budak macam aku nie lah lecturer mcm kak nonie tu bebel:). Tapi tadi aku pergi ofis profesor tu, sempat sembang sembang dulu. Bodek sikit;).

Rupa rupanya ada faedah juga aku buat research paper tu. Sekarang baru aku lebih faham selok belok adat kahwin orang melayu. Dulu time kakak aku kahwin, aku rasa macam merepek je mak aku nak buat itu ini. Siap buat lawak lagi, cakap mak aku ke kakak aku yg nak kahwin…hehehe…

Daripada kajian aku (selama 2 hari:), aku discover yg sebenarnya signifikasi adat kahwin org melayu byk bertujuan utk menunjukkan tanda penghormatan kepada orang tua. Especially parents, grandparents, dan makcik pakcik yang bersusah payah membesarkan kita. Antara lain juga bertujuan utk mengeratkan silaturahim dgn mentua, ipar, dan hubungan antara besan.

Ada juga adat yg bertujuan utk suka suka dan utk melindungi pengantin daripada gangguan makhluk halus. So aku rasa patutnya kita kena ambil tahu makna di sebalik setiap tradisi yang ada. Agar kita boleh amalkan apa yg baik dan tinggalkan yg kurang wajar daripada segi Islam. I’m really glad I did this research:)

Nasib baik hari tu aku suruh mak aku pos gambar keratan majalah perkahwinan Cik Julita Aishah yang penuh dgn adat istiadat tu. Dapat aku includekan dalam research paper utk tatapan profesor aku:). Pasangan diraja tu pun dah dapat cahayamata baru baru ni kan, alhamdulilah…

Bercakap tentang orang glamer kahwin, dgr khabar Nurul Izzah pun nak kahwin bulan ni. After what she had gone through, I am so happy for her…

Something to share:

Makna di sebalik penggunaan rempah ratus dalam istiadat tepung tawar:

1.Beras kunyit – sebagai ganti emas yang pernah diamalkan oleh masyarakat zaman dahulu kepada mempelai pengantin sebagai tanda kegembiraan.

2. Beras basuh – simbol doa restu kepada mempelai dan supaya murah rezeki sehingga ke anak cucunya kelak.

3. Bertih – simbol supaya berkembang keturunan hasil dari perkongsian hidup nanti.

4. Air tepung tawar – sebagai penawar sewaktu mengalami sakit pening dan lain-lain penyakit semasa menjalani kehidupan sebagai pasangan suami isteri.

5. Inai – simbol bahawa kedua-dua mempelai masih mempunyai dara yang dikawal dengan kehormatan diri untuk menjadi satu kemegahan bagi kedua-dua keluarga mempelai.

Never know about that before, huh…

*Source: Sharifah Noraisyah Syed Ibrahim

Leave a Reply

