kain oh kain

Semalam teringat kisah silam..

Ku bertandang ke rumah dia untuk kali pertama. Bila sampai tu penat jugak, sbb perjalanan dalam bas agak lama. Tapi sbb rumah orang kan, aku pun merajinkan diri jenguk di dapur:)

Duduk bersimpuh sambil tengok emaknya menyediakan kerabu ulam. (Aah..bestnya!). Melihatkan aku duduk atas lantai, si emak pun berkata, “Eh, nanti makcik kasi baju lain, kotor baju tu duduk atas lantai”.

Aku menggeleng kepala sambil berkata tak perlulah susahkan diri. Mmg dah kotor pun seluarnya. Tapi dia tetap bangkit masuk ke dalam bilik. Tak berapa lama selepas itu, dia menyuruh aku masuk tukar baju.

Aku pun tak mahulah melawan cakap orang tua kan, teruslah masuk bilik. Atas katil aku lihat ada pakaian masih terlipat rapi.

Alamak…aku termangu sekejap. Macamana nie…Ku belek belek kain yg diberi. Aku bukannya reti sangat. Pakai pun sekali sahaja dulu. Takkan nak buat terer, nanti jadi apa apa lagilah malu.

Pikir punya pikir, aku pun keluar dari bilik diam diam. Ternampak cik abang di ruang tamu. Aku pun cuba bisik bisik panggil dia. Dia pun datang dekat aku, ku bisikkan situasiku. Dia tersengih sahaja…Ishh budak ni.

Belum sempat aku nak pesan jgn heboh heboh, dia sudah berlalu ke dapur. Tinggalkan aku di situ. Isshh…sabor saja.

Ku dengar suaranya memenuhi satu rumah, “Mak, ada orang tu tak reti pakai kain batik laa”.

Chesss….tak pasal pasal glamer. Aku pun senyum sahajalah, nak buat apa lagi…hehehe….

Leave a Reply

