Quran & tafsir

aku berlindung padaMu, dari kejahatan apa apa yang telah ku lakukan;aku mengakui nikmatMu kepadaku;dan aku mengakui dosaku, maka ampunilah dosaku, kerana tidak ada yang boleh mengampuni dosa, melainkan Engkau…

Memang kalau kita baca Al-Quran, jiwa yang gelisah akan jadi tenang. Tapi akan lebih berkesan di hati kalau kita memahami bait bait maknanya. Malangnya, bahasa arab di luar penguasaanku. Walaupun dah ambil arab 2 semester kat sini, tarafnya lebih kurang samalah juga dengan belajar bahasa Malaysia darjah 3 agaknya, masih tak mampu hendak memahami Al-Quran. Nak terus ambil lagi, tak cukup masa dan nanti terganggu pula study plan aku. Inilah antara belenggu pelajar, hendak terus mengejar ilmu atau hendak graduate on time. Kalau hendak dikejar semua ilmu, rasanya semua subjek menarik hendak ambil, semua bahasa hendak dikuasai…Tapi kekadang tak sabar sabar hendak graduate dan bekerja, terutama bila terlalu tension dgn assignment dan exam yang bertimbun. Aku kagum dengan mereka yg meneruskan pengajian sampai ke PHD. I think they are really passion with study, tak mampu rasanya aku hendak sampai ke puncak itu.

Berbalik tentang Al-Quran, beruntungkan orang arab dapat memahami apa yg mereka baca. Walaupun aku ada tafsir, selalu aku lupa hendak membeleknya. Sering memberikan alasan tiada masa. Mungkin aku perlu lebih luangkan masa utk membaca both Al-Quran dan tafsir (azam tahun baru?). Jika itu yg diperlukan untuk menguatkan benteng imanku, patutku sempurnakannya kan lara…

Leave a Reply

