hadiah dari Malaysia

Yeyeyeye!!!

Semalam dapat hadiah sepasang baju dari si dia…:) Tak expect pun sbb baru haritu dapat parcel. Suka sangat…!!! Aku pulak yang tak pos pos lagik barang abang dan kaklah..pemalas betul! InsyaAllah..aku akan pos tak lama lagik:)

Abang cerita dia belajar pengekstrakan nexcafe, samalah cara dgn Singapore buat Newater tu. Boleh caya ker Newater tu? Aku ni terlalu sedikit ilmu agama, so dari segi hukum mmg tak pasti laa sah atau tidak air Newater tu. Tapi kalau dari segi perasaan aku sendiri, kalau boleh mmg tak sanggup minum air tu. Bersyukur sangat sangat dilahirkan di Malaysia, dapat minum air segar.

Hari tu pergi BTN pun fasilitator cerita org org melayu di Singapore jauh bezanya dgn org melayu Malaysia. Mereka tiada keistimewaan di tanahair sendiri. Katanya, org melayu ramai yg jadi buruh di sana.Amalan Islam juga dikawal.Tak tahu lah sejauh mana kebenaran cerita mereka,dah lama tak ke Singapore.Tapi itu memberi peringatan kepada kita agar sentiasa berusaha memajukan bangsa sendiri, jangan biar ditindas orang.

Semoga Allah memanjangkan umur kami sekeluarga, dan jauhkan kami semua dari perkara yg dimurkai-Nya…Amin.

2 responses

  1. buat pengetahuan, melayu singapura tidak ditindas.
    mereka diberi kesamarataan dengan bangsa-bangsa lain.
    dalam erti kata lain, if you want to succeed like other races, you should work for it.
    tidak ada istilah “orang melayu senang je, belajar tak pandai pun apply pinjaman untuk lanjutan pelajaran mesti lepas punya sebab ada hak istimewa”.

    apa yang saya lihat di negara ini, orang melayu ni ‘lemak’ sebab mereka tak perlu usaha sangat untuk apa-apa sebab ada subsidi itu dan ini.
    sedangkan bangsa lain berhempas pulas untuk berjaya.

    itu sebab sampai sekarang kita lihat bangsa lain di negara ni semakin maju kehidupan mereka, sedangkan melayu masih lagi di takuk lama.
    kalau ada pun melayu yang berjaya dengan usaha sendiri tanpa bantuan kerajaan, cuma segelintir sahaja.
    sebab melayu mudah leka dengan bantuan itu-ini yang mereka ada.
    tu sebab melayu tak kemana.

  2. Salam dear,
    Thanks for your enlightenment. As you can see, this entry was in year 2002. Over the years, from knowledge sharing (thanks to the internet) and experiences, I’ve come to realise the facts you mention above, alhamdulilah. Funny to think this is what they are telling you at BTN programme though. Thanks.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s